صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

مسئوليت های مهم پيامبر

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | مسئوليت های مهم پيامبر
bookmark_border یازدهم انسانی
book دین و زندگی (2) رشته انسانی
bookmarks فصل 5 : مسئولیت های پیامبر (ص)
6 ماه قبل
0

مسئوليت های مهم پيامبر

دريافت و ابلاغ وحی

تعليم و تبيين تعاليم قرآن (مرجعیت دینی)

اجرای قوانين الهی با تشکيل حکومت اسلامی (ولايت ظاهری(

 

دريافت و ابلاغ وحی

اقدامات پیامبر (ص) در این زمینه؛ دریافت کامل آیات از فرشته وحی و رساندن بدون کم و کاست آن به مردم؛ برای حفظ آیات و امکان دسترسی مردم، کاتبان وحی (نویسندگان) و حافظان وحی (حفظ کنندگان) وجود داشتند؛ اولین و برترین حافظ و کاتب وحی، امام علی (ع) بود؛ سخن عبدالله بن مسعود در مورد فراگیری قرآن از پیامبر (ص): ما 10 آیه از قرآن را از ایشان فرا می گرفتیم و بعد از اینکه در معنای آن تفکر و به آن عمل می نمودیم، بار دیگر برای یاد گرفتن آیات بعدی، نزد ایشان می رفتیم.

 

تعليم و تبيين تعاليم قرآن (مرجعیت دینی)

اقدامات پیامبر (ص) در این زمینه: پیامبر (ص) فقط رساننده وحی نبود و باید با تعلیم قرآن معارف بلند و جزئیات احکام و شیوه عمل را می آموخت؛ رفتار و گفتار پیامبر (ص)، اولین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است؛ مسلمانان با مراجعه به گفتار و رفتار ایشان، به معنای واقعی آیات و شیوه انجام دستورات قرآن را می آموزند. ما هم اکنون نماز، روزه، حج و ... که کلیات آنها در قرآن آمده را مطابق گفتار و رفتار ایشان انجام می دهیم.

 

اجرای قوانين الهی با تشکيل حکومت اسلامی (ولايت ظاهری(

آیات مرتبط (قل اطیعو الله و الرسول....) و تمام آیات مربوط به دلایل تشکیل حکومت اسلامی؛ معنای ولایت ظاهری سرپرستی و رهبری است و ارکان پنجگانه عبارت اند از نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ (ولایت از ارکان پنج گانه مهم ترین رکن است.( از اقدامات پیامبر (ص) در این زمینه می توان به محض هجرت به مدینه، با مردم مدینه (انصار) و مردم مکه (مهاجرین) حکومتی بر مبنای اسلام پایه ریزی کرد.


سایر مباحث این فصل